Glaskrona - projektplan

Inledning
Vi äger alla förmågan att uttrycka oss genom materiell gestaltning. Men på ett individuellt plan blir vi mer eller mindre inspirerade av olika material och som blivande slöjdlärare välkomnar jag varmt introduktionen av nya material i slöjden. Den kreativa processen kan givetvis ha sin början i ett bestämt material men likväl i en idé om något man vill skapa oberoende av material. Jag anser att slöjdämnet bör erbjuda grundskolans elever möjligheten att uttrycka sig i material bortom de traditionella trä, textil och metall, precis så som den nuvarande så väl som den kommande kursplanen föreskriver. Skolslöjd handlar inte enbart om undervisning i hantverksförfarande. Den syftar också till att stimulera och utveckla elevernas kreativitet och problemlösningsförmåga bortom material och tekniker.

Bakgrund
I remissversionen av den nya kursplanen för skolslöjden kan man läsa följande:

”Undervisningen i ämnet slöjd ska syfta till att eleverna utvecklar ett hantverkskunnande och en förmåga att arbeta med olika material och uttrycksformer.”, samt ”… väcka elevernas nyfikenhet på att utforska och experimentera med material omkring sig…” För elever i årskurserna 7-9 står det vidare under rubriken Centralt innehåll: ”Materialkombinationer, till exempel metall, textil och trä, kompletterande med andra nyproducerade eller återanvända material.

Mot bakgrund av innehållet i den kommande kursplanen har jag valt att dels arbeta med ett för skolslöjden otraditionellt material – glas – dels materialöverskridande med kombinationen glas och metall.

Syfte
Mitt projekts huvudsakliga syfte är att skaffa mig erfarenhet av att arbeta i glas och utvärdera dess lämplighet som material i skolslöjden samt att fördjupa mina egna metallkunskaper. Ytterligare ett syfte med projektet är att skaffa mig erfarenhet av att arbeta med materialkombinationer och utvärdera min egen upplevelse av det. Resultatet ska gestaltas i form av en ”kristallkrona” konstruerad av järntråd, kopparplåt och glas.

Frågeställning
Hur lämpar sig glas som skolslöjdsmaterial i allmänhet och lampwork-teknik i synnerhet? Vilken är min personliga upplevelse av att arbeta materialöverskridande?

Metod
När det gäller glasmaterialet så har jag valt att arbeta utifrån en teknik som kallas för lampworking. Denna teknik går ut på att smälta och forma glasstavar runt en mandrell (metallstav) över öppen gaslåga. Metallen kommer jag att på olika sätt bearbeta och formge med hjälp av traditionella verktyg i skolans verkstäder och smedja.

Genomförande
Arbetsprocessen kan följas via min blogg http://lin-lo.blogspot.com/