onsdag 19 maj 2010

Cirkeln sluts



Så har det gått tre månader sen jag senast var aktiv på bloggen, men inför mitt avslutande terminsprojekt har jag valt att återvända för att dokumentera arbetets gång.

Redan i ett tidigt skede bestämde jag mig för att arbeta i metall. Och kort därefter föll jag pladask för en taklampa i en inredningstidning, lät mig inspireras och började skissa på en idé som ganska snart krävde fler material än metall. Det var då glaset kom in i bilden. Jag ville skapa en ”kristallkrona” av glas och järntråd. Min första tanke med att använda glas som material var återbruk. Vad kan man göra med tomma glasflaskor i skolslöjden? Inte jättemycket visade det sig när jag kollade runt med kunnigt folk. Glaset är hårt och orent. Däremot krävs det varken mycket pengar, utrymme eller utrustning för att arbeta med andra typer av glas mer anpassat för syftet. Men mitt projekts egentliga syfte är inte att skapa en kristallkrona, utan att fördjupa mina materialkunskaper och utvärdera huruvida glas är ett för skolslöjden lämpligt material.

Även om tankarna kring idé, genomförande och förväntat resultat redan existerat i några veckor var det först idag som något praktiskt utfördes i Klangfärgsgatans verkstäder. Äntligen! Jag har ägnat eftermiddagen åt att bearbeta den 15 mm(!) tjocka järntråden. Först med hammare och städ sen med ässja, hammaren och städ vilket visade sig vara, inte helt oväntat, något mindre krävande. Men jag vill samtidigt tillägga att 15 mm järntråd inte direkt kräver en svartsmed för att bemästra. Det går alldeles utmärkt att bearbeta järn av den dimensionen med enbart hammare och städ. Resultatet finns ännu inte dokumenterat på bild, tillsvidare får en schematisk skiss av det tänkta resultatet duga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar