torsdag 27 maj 2010

Glas, glas, glas...

Så har jag då äntligen satt igång med glaspärletillverkningen. Den grundläggande utrustningen består av en gasoltub med ett munstycke som ger en spetsformad låga, glasstavar, mandreller, separator och en för glas lämplig avsvalningsanordning. Själv använder mig av en bunke fylld med vermikulit, ett mineral vars egenskaper gör att glaset svalnar så pass långsamt att sprickbildningar undviks. Vermikulit finns att köpa i välsorterande blomsteraffärer. Mandreller kallas de stålpinnar man smälter det mjuka glaset runt och separator är det medel de doppas i för att få pärlan att lossna från mandrellen. Ytterligare en viktig utrustningsdetalj är skyddsglasögon. Har man inte tillgång till säkerhetsglasögon tillverkade för ändamålet så bör man åtminstone använda hederliga plastbågar som förvisso inte skyddar mot det starka ljuset från gaslågan, som i sig är mycket ansträngande för ögonen, så skyddar de åtminstone från det glassplitter som ibland uppstår när avsvalnade glasstavar hettas upp igen.

Att komma underfund med det grundläggande arbetssättet för lampwork-teknik är inte komplicerat. Själv hade jag stor hjälp av instruktionsvideos på youtube. Men att lära sig bemästra det mjuka glasets form och färgmönster kräver långt mer erfarenhet och övning än de två dagar jag hittills ägnat åt det. Jag har arbetat med både färgade och transparanta glasstavar och haft två olika formverktyg till mitt förfogande. En platt grafitpaddel som har ett bretts användningsområde när det kommer till att forma det varma glaset samt ett annat verktyg jag inte vet namnet på men som används för att skapa räfflor i glaset. Med så många olika färgkombinationer och två enkla formverktyg kan man sannolikt skapa tusentals olika glaspärlor men utan erfarenhet blir pärlorna hopplöst lika varandra både till form och färg. Jag känner ingen besvikelse över att mina pärlor (vänstra bilden) inte ser ut som dem på bilden till höger men det irriterar mig att jag inte har lyckats få kontroll över sotbildningen i glaset. Om jag förstått det hela rätt är det gasolen som smutsar ner glaset men denna nedsotning kan motverkas med hjälp av syrgas. Mitt munstycke är anslutet till en gasoltub och en syrgastub, vilket ger mig stor kontroll över hur mycket syre jag för in i lågan. Trots det har jag inte lyckats göra mer än några helt sotfria pärlor. Sotet bildar en ganska snygg effekt i pärlorna i synnerhet i dem som tillverkats av transparant glas. Min förhoppning är ändå att jag ska komma underfund med hur jag kan kontrollera sotet så att jag själv kan bestämma när det ska bli pärlor med eller utan denna effekt.

Förutom att jag har använt glas som är ämnat för lampwork-teknik har jag även experimenterat den del med smälta remsor av glas som egentligen är avsett för glasfusion, en teknik som går ut på att man smälter samman glas i en högbrännande ugn. Men det blev ganska snabbt tydligt att detta glas är avsett för andra värmekällor än en gaslåga. Dels kräver det högre temperaturer än lampworking-glaset, dels är det otympligt att arbeta med glas i remsor istället för i stavform. Dessutom verkade fusing-glaset bli ännu sotigare vilket kan ha att göra med den högre temperaturen. Jag tror nog att en person med större erfarenhet av att smälta glas över öppen låga skulle kunna hantera kombinationen fusing-glas och lampwork-teknik. Men jag är inte där än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar