söndag 23 maj 2010

Creations of the moment


Jag vill börja med att korrigera ett grovt fel i mitt tidigare inlägg. Metalltråden jag använder mig av är inte 15 mm i diameter utan 2 mm. En viss skillnad kan man tycka.


I fredags fortsatte arbetet med att bearbeta och formge metalltrådarna. Jag har ingen på förhand färdiga plan för utseendet av varje enskild tråd utan de blir till i stunden. Däremot arbetar jag utefter min idé om vilket uttryck jag vill att de ska ha när de sen monteras samma. Ett vildvuxet sådant. Även om trådarna är creations of the moment så väcks tankar och idéer kring hur jag vill forma och bearbeta den nästkommande tråden samtidigt som jag arbetar med den nuvarande. Eller hur jag vill förena två uttryck. Men det betyder inte att det sen blir just så. Även om jag inte på förhand har planer för trådarnas formgivning bestämde jag mig redan i idéstadiet för att ingen tråd ska bli den andre lik. Så har det också blivit men att de är inspirerade av varandra syns tydligt.


I fredags började jag också fundera kring de ärjade kopparbladen som ska dekorera trådarna. Jag sågade ut bladformer ur kopparplåten med kontursågen vilket gav snyggare kanter än metallsaxen. Efter att ha drivit metallbladen fick jag också till en struktur som jag tyckte om. Däremot gav bladen ett alltför klumpligt intryck när jag föreställde mig dem tillsammans med den övriga konstruktionen så jag måste tänka om både vad det gäller form och storlek. Ett annat beslut jag måste fattar är hur jag ska ärja kopparen. Hittade lite olika metoder för hur det kan göras med alltifrån ketchup till urin. Tror dock att jag kommer att välja en metod som inte kräver någon av dessa ingredienser. Jag har nu på morgonen lagt några kopparbitar på ett metallnät över en skål med ättika. Det är ångorna från ättikan som ärjar kopparen men får helt motsatt effekt om den kommer i direkt kontakt med metallen efter vad jag har hört. Med den här metoden tar det ungefär 24 timmar att ärja koppar vilket jag anser vara rimligt. Däremot är sättet att utföra ärjningen med hjälp av ångor inte det lämpligaste för mitt projekt eftersom ärjningen måste ske efter det att bladen lödds fast på trådarna. Det känns lite otympligt och att hänga en hel kristallkrona över ett ättikbad, dessutom vet jag inte vilken effekt ättikan har på järntrådarna. Kanske händer ingenting eller så rostar de vilket jag i och för sig hade känts helt okej. Det är något de kommer att göra förr eller senare ändå. Jag ska hur som helst försöka med en mer kontrollerbar ärjningsmetod som möjliggör att jag penslar lösningen direkt på bladen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar