söndag 7 februari 2010

Det tar sig sa mordbrännaren




Utmaningen att sammanfoga modulerna löste sig smidigt med hjälp av Bonniers stickbok och Pernilla. Tack Pernilla! Men det är uppenbart ganska svårt att få det att se snyggt ut, framför allt när modulerna går i olika färg. På sjalens framsida ser det hyfsat ok ut medan baksidan inte är alltför fager. Riktigt otäck här och var på nära håll. Det är lite knöligt att plocka upp nya maskor längst modulernas kanter eftersom de är oregelbundna beroende på om varvet avslutats med aviga eller räta. Men efter några sammansättningar lär man känna kanternas struktur och då blir det lättar att prova lite olika varianter. Hittills har jag dock inte blivit riktigt nöjd med någon av sammanfogningarna. Jag får ta ett snack med Petra på måndag.
Det där med fel har blivit någorlunda rätt. När jag stickade modul nr 2 upptäckte jag en förrymd maska. Men jag lyckades fånga in den, sno den ett varv här och där och vips så såg det rätt ok ut om än inte helt rätt. En annan modul saknade en maska utan att jag tappat någon men genom att repa upp de två sista varven fick jag läget under kontroll. Jag kan dessutom glatt konstatera att mitt inlärningssystem fungerar alldeles utmärkt - mönsterbeskrivningen blir alltmer överflödig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar